Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

ELSA-modellen - samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan

Forskning
Utbildning & lärande

Ann Nordberg presenterar ett praktiknära forskningsprojekt där ELSA-modellen (Early Educational Language Support Activities) används. Forskningsbaserade språkstödjande aktiviteter implementeras i förskolan via strukturerade observationer och kollegiala reflektioner. Även utvärdering sker utifrån om och hur barns lärande och språkutveckling kan påverkas.

Seminarium
Datum
5 okt 2020
Tid
15:00 - 17:00
Plats
Seminariet hålls via Zoom - se nedan under "Bra att veta"

Medverkande
Ann Nordberg, universitetslektor, Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Bra att veta
Kontakta jonna.larsson@ped.gu.se för att få tillgång till Zoomlänk.
Arrangör
ELLA - Early Literacy Learning and Awareness samt Policy, Quality and children’s Learning (PQL)

Referenser:

Nordberg, A. (2019). Support of language and communication in the ‘Tambour situation’ in Swedish preschools. Early Child Development and Care. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1645134

Rönnerman, K., Edwards-Groves, C., & Grootenboer, P. (2017). The practice architectures of middle leading in early childhood education. International Journal of Child Care and Education Policy, 11, 2–20.