En kontrabas i ett kyrkorum
Foto: Uwe Steinmetz

Disputation: Uwe Steinmetz - musikalisk gestaltning

Kultur & språk

Avhandlingens titel: Jazz in Worship and Worship in Jazz - Exploring the Musical Language of Liturgical, Sacred and Spiritual Jazz in a Postsecular Age. Opponent: Melvin L. Butler, fil dr, professor of music, University of Miami, Florida

Disputation
11 jun 2021
Zoom - https://gu-se.zoom.us/j/65085421645?pwd=T01VMU9DTllLMlpNZ3QwcTU2c0JVdz09

Högskolan för scen och musik

Syftet med denna avhandling är att identifiera musikaliska element som bidrar till religiöst meningsskapande i utövandet av jazz och att utforska hur religiösa upplevelser kan inspirera till komposition av jazzmusik. Genom att använda min egen praktik som primärt forskningsverktyg undersöker jag i avhandlingen skilda inommusikaliska och utommusikaliska element som bildar tre ömsesidigt beroende kategorier av religiöst inspirerad jazz: liturgisk jazz (som tjänar liturgin i kristna kyrkor), sakral jazz (som en form av sakral konsertmusik) och andlig jazz (inspirerad av musikerns andliga upplevelser). Jazzhistorien, anpassad för undersökningens olika delar, överlappas med relevanta teorier och musikaliska interventioner från mitt eget konstnärliga arbete som kompositör och utövande musiker.