Bild
Foto: Illustration: Cecilia Lundgren
Länkstig

Det obligatoriska bedömningsstödets påverkan på förskoleklasslärares syn på eleven, kunskap i matematik och ansvar för lärande

Forskning
Utbildning & lärande

Seminariet ges inom ramen för EMLA, ett samarbete mellan forskningsmiljöer på Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet.

Seminarium
Datum
5 nov 2025
Tid
15:00 - 16:30
Plats
Online på Zoom

Medverkande
Helena Vennberg, universitetslektor i specialpedagogik med inriktning matematikutveckling, Umeå universitet
Bra att veta
Seminariet är öppet för alla intresserade. Kontakta helen.lindgren@gu.se för tillgång till Zoom-länk.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Obligatorisk matematikbedömning i förskoleklass kan påverka hur lärare uppfattar kunskap, elevers lärande och sitt eget ansvar att skapa rättvisa villkor i lärmiljön. Bedömning kan bidra till både stöd och exkludering i lärandet, beroende på hur den genomförs. Det finns risker med skolifiering och en snäv tolkning av läroplanen, men också möjligheter att tidigt upptäcka och åtgärda stödbehov. För att bedömning ska bli rättvis och meningsfull krävs mer än test – det krävs omsorg för eleven och matematiken samt att varje elev ses och bemöts som kompetent att lära sig.