Omslagsbild på boken "Mad studies, kulturarv och konst - en antologi".
Foto: Göteborgs Stad, Kulturnatta

Boksläpp: Mad Studies, Kulturarv & Konst under Kulturnatta

Samhälle & ekonomi

Föreningen Mad Heritage och kreativa uttryck bjuder in till boksläpp om den tvärvetenskapliga boken "Mad studies, kulturarv och konst - en antologi" under Göteborgs Stads Kulturnatta.

Föreläsning,
Utställning
28 okt 2022
Kostnadsfritt

Elisabeth Punzi, universitetslektor på Institutionen för socialt arbete
Ingen föranmälan krävs.
Kulturnatta via Göteborgs stad, Göteborgs universitet
Omslag för boken "Mad studies, kulturarv och konst - en antologi".
Foto: Göteborgs Stad, Kulturnatta

Forskare och författare till boken "Mad studies, kulturarv och konst - en antologi" presenterar det nya fältet Mad Studies och Kritiska kulturarvsstudier. Två bråkiga discipliner som undersöker och ifrågasätter kunskapen om psykiskt lidande och kulturarv med hjälp av kreativa uttryck.

Boken är skapad av patienter, forskare, kliniskt verksamma, konstnärer och museipersonal som ger sina perspektiv på psykiskt lidande, galenskap och kulturarv. En konstutställning av Stefan Johansson, Stina Axelsson samt av fotografen Paul Hansen kommer finnas på plats. Det bjuds även på poesi och presentationer av Mad studies och inslag ifrån boken.

Eventet är ett samarbete med Center för kritiska kulturarvsstudier Göteborgs universitet.