Barns meningsskapande i kommunikativa samspelssituationer
Utbildning & lärande
Kollegiet för didaktik och barns lärande välkomnar till seminarium öppet för alla intresserade! Ingen föranmälan krävs.
Kollegiet för didaktik och barns lärande välkomnar till seminarium öppet för alla intresserade! Ingen föranmälan krävs.
I presentation tar Ann-Charlotte Wank stöd av John Deweys pragmatiska perspektiv på handling och det analytiska begreppet transaktion och visar hur meningsskapande kan förstås som ett ömsesidigt och koordinerat möte med omvärlden (Dewey & Bentley 1949/1991). Angreppssättet gör det möjligt att undersöka barns meningsskapande i termer av språkliga handlingar och konsekvenser av dessa. Föreläsaren kommer med utgångspunkt i sin avhandling, där ovanstående angreppssätt tillämpats, synliggöra vad som karaktäriserar meningsskapandets process och innehåll när barn interagerar och kommunicerar med andra barn och pedagoger i förskolan. Avslutningsvis belyser hon hur förskolans praktik både kan förstås som möjliggörande och begränsande förbarns meningsskapande.