Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Länkstig

Att identifiera och stödja 6-8-åringar i risk för matematiska inlärningssvårigheter

Forskning
Utbildning & lärande

Pedagogie doktor Heidi Hellstrand, Åbo Akademi presenterar delar ur sin avhandling Early Numeracy Development: Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties.

Webinar
Datum
8 sep 2021
Tid
15:00 - 16:30
Plats
Online via Zoom. Kontakta camilla.bjorklund@ped.gu.se om du vill delta i seminariet.

Medverkande
Pedagogie doktor Heidi Hellstrand, Åbo Akademi
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Avhandlingen fokuserar utvecklingen av barns grundläggande matematik 6-8-årsåldern, särskilt hur identifiering och stöd för barn i risk för matematiska inlärningssvårigheter kan genomföras i den tidiga undervisningen. Heidi har studerat hur tidiga grundläggande matematiska färdigheter samspelar och utvecklas, de psykometriska kriterierna för ett kartläggningsverktyg för identifiering av barn i behov av stöd samt effekten av ett datorbaserat interventionsprogram för att stärka barns tal- och antalsuppfattning.