Porträttbild på Kjell Svensson
Foto: Johan Wingborg

Att bygga företagskultur i globala verksamheter

Samhälle & ekonomi

Seminarium med hedersdoktor Kjell Svensson

Seminarium

Medverkande
Kjell Svensson, f.d personaldirektör för AB Volvo och nyutnämnd hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet
Stefan Tengblad, professor I human resource management, Företagsekonomiska institutionen
Freddy Hällstén, universitetslektor, föreståndare CGHRM
Monica Andersson Bäck, universitetslektor, föreståndare CGHRM
Malin Broberg, dekan Samhällsvetenskapliga fakulteten
Arrangör
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Centrum för Global HRM

Organisationskultur är en viktig framgångsfaktor men den kan varken kopieras eller köpas. I föredraget diskuterar Kjell Svensson betydelsen av engagemang, lyhördhet och styrning för att inte bara upprätthålla utan även utveckla kulturen. En annan fråga som diskuteras är hur kulturella skillnader mellan olika länder kan hanteras så att de både kan inspirera och motivera andra. Ett budskap i föredraget är att då kulturen har ett avgörande inflytande på strategi och finansiella resultat måste den ledas och vårdas med lika stor omsorg som det finansiella kapitalet. I föredraget diskuteras även hur man kan arbeta med kulturförändringar och inte minst HRs uppgift och roll i arbetet med att skapa vinnande organisationskulturer.

Föredraget följs av ett samtal mellan hedersdoktorn och professor Stefan Tengblad. Därefter möjlighet för publiken att ställa frågor samt mingel.

Moderatorer: Monica Andersson Bäck och Freddy Hällstén

Hedersdoktor Kjell Svensson och seminariedeltagare hälsas välkommen av Samhällsvetenskapliga fakultetens dekan Malin Broberg.

Seminariet streamas på YouTube.