Om seminariet
Under seminariet presenterar tre alumner från programmet Nordisk master i aktionsforskning (NoMiA) sina masteruppsatser. Presentationerna följs av ett seminariesamtal om de tre uppsatserna.
Presentation 1: Individanpassning i heterogena grupper
Pirjo Thorssons masterarbete genomfördes under pandemin hösten/våren 20/21. Hur individanpassar lärare sin undervisning i vuxenutbildningens teoretiska kurser? Hur ser de på sina möjligheter och svårigheter att individanpassa? Vi gör lektionsbesök hos varandra och har reflekterande samtal som ett led i vårt utvecklingsarbete under en vår då undervisningen sker digitalt. Genom att analysera aktionerna synliggör jag kollegornas tänkande, sägande och görande och får en bild av de möjligheter och svårigheter som påverkar vårt arbete med individanpassning. Att undervisningen och aktionerna genomfördes digitalt gav arbetet en egen inramning.
Uppsatsen finns att läsa här
Pirjo Thorson är gymnasie- och förstelärare inom kommunal vuxenutbildning i Borås och undervisar i svenska, SVA, tyska och psykologi. Pirjo har sedan början av sin lärargärning hunnit med att undervisa även i, grundskolan, gymnasieskolan och senare i enstaka språkkurser på Högskolan i Borås för utländska elever. I utvecklingsuppdraget som förstelärare inom Vuxenutbildningen ligger främst att förstärka det kollaborativa samarbetet och kollegiala lärandet lärare emellan.
Presentation 2: Didaktiken i centrum för ämnespraktiken – när, vad, hur?
Den kvalitativa studien har genomförts som ett kompetensutvecklingsprojekt på en gymnasieskola i Västra Götaland under läsåret 2021-2022. Aktionsforskning används som teoretiskt ramverk samt metodansats för studien där en tillfälligt sammansatt ämnesheterogen lärargrupp diskuterar didaktiska dilemman och undervisningsutvecklande aktioner tillsammans. Forskningsintresset riktas mot lärarnas utsagor om undervisningshandlingar genom att didaktiska val jämförs och analyseras i förhållande till subjektiva förutsättningar i ämneskontexten. Studiens ambition är att sätta undervisningskonsten i fokus för lärares autonoma, fortlöpande utvecklingsinriktade arbetsplatslärande och samtidigt bidra till diskussionen om hur kollegialt lärande kan designas.
Karin Burman är legitimerad musiklärare med 26 års erfarenhet av undervisning på Estetiska programmet. Inom gymnasieskolan har Karin genom åren haft olika uppdrag som förstelärare, programansvarig samt tillförordnad rektor med särskilt fokus på kollegialt lärande och systematiskt kvalitetsarbete. Karin medverkar själv i masterstudiens gruppsamtal om didaktik som en av fem olika ämneslärare där hennes perspektiv tar utgångspunkt i musikundervisning i Sång och Ensemble.
Presentation 3: Andreas Hammarlund
Mer information kommer.