To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Livsvärldens betydelse fö… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Livsvärldens betydelse för specialpedagogik

Chapter in book
Authors Inger Berndtsson
Published in Fenomenologiska sammanflätningar
Pages 57-82
ISBN 978-91-7173-562-1
Publisher Daidalos
Place of publication Göteborg
Publication year 2019
Published at Department of Education and Special Education
Pages 57-82
Language sv
Keywords specialpedagogik, livsvärld, specialpedagogiska perspektiv, intersubjektivitet, relationell utgångspunkt
Subject categories Pedagogy

Abstract

Kapitlet belyser specialpedagogikens teoretiska förankring i livsvärldsfenomenologins teori och begrepp, i kontrast till tidigare utvecklade specialpedagogiska perspektiv. I kapitlet relateras lärande till den förändrade livssituation som personer med synnedsättning eller blindhet möter. Ontologiska och epistemologiska redskap som livsvärldsfenomenologisk teori erbjuder för ökad kunskapsutveckling inom detta område beskrivs och diskuteras, särskilt livsvärldsfenomenologins bidrag till teoretisk stringens avseende en relationell utgångspunkt inom specialpedagogik.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?