To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Ålderism i svenska nyhets… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Ålderism i svenska nyhetsmedier.

Poster
Authors Dimitrios Kokkinakis
Maria Edström
Published in Svenskans beskrivning 37, 8–10.5.2019, Åbo, Finland.
Publication year 2019
Published at Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Department of Swedish
Centre for Ageing and Health (Agecap)
Language sv
Subject categories Computational linguistics, Language Technology (Computational Linguistics)

Abstract

Ålderdom existerar inte. Det finns människor som är mindre unga än andra. Det är allt.” (Simone de Beauvoir, 1908-1986). Ålderism syftar till “fördomar eller stereotypa föreställningar som utgår från en människas ålder och som kan leda till diskriminering”. Ålderism och media är ett område som under de senaste åren har uppmärksammats på ett sätt som aldrig tidigare skett (WHO). Detta antyder på att stereotypa beskrivningar och diskriminering av individer eller grupper av individer på grund av sin kronologiska ålder i (tryckta) nyhetsmedier är ett stort problem. För ålderismstudier är det värdefullt och viktigt att förstå hur olika typer av texter och medier beskriver eller presenterar åldrande och ålderdom. Därmed är syftet med denna forskning att samla och sammanställa korpusbaserade data från olika publicerade svenska mediekällor för att kunna svara på frågan om hur utbrett fenomenet är i den svenska verkligheten och därmed kunna frambringa en mer omfattande empirisk bevisning rörande fenomenet. Två pilotstudier har genomförts; en som använde förnamn och deras frekvenser av bärarnas ålder enligt Statistiska centralbyrån (SCB) i olika synkrona on-line tidningskällor och en som använde generella mönstermatchningstekniker som tillämpades på 13 utgåvor av Göteborgs Posten (1994, 2001-13). Äldre, i vår studie, är personer ≥60 år. Preliminära, kvantitativa, resultat tyder på att det finns tydliga och konsekventa skillnader i hur olika åldersgrupper representeras i dessa medier. Ett tydligt band visar att omnämnanden av 25-52-åringar är mycket överrepresenterat än den svenska befolkningspyramiden säger att de borde (SCB). Medan 0-24-åringar och personer över 52 är underrepresenterade. Mönstermatchning pekar åt liknande resultat med undantag av dödsannonser där omnämnanden om äldre är mycket vanligare. Vår pilotstudie bekräftar den introspektiva synen på underrepresentation av ålderdom och äldre i synkrona mediekällor. Men fler studier krävs och inom den närmaste tiden planerar vi att förbättra, skala upp och tillämpa språkteknologisk metodik på både synkronisk och diakronisk textkorpora och därmed få ett nytt och bredare perspektiv på skillnader och trender om åldrandet och äldre och vad olika publicerade källor ur en större tidsperiod kan avslöja.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?