To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Nyexaminerade om lärarutb… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Journal article
Authors Eva Bejerot
Laura Lampi
Tina Forsberg
Raisa Ahtiainen
Lisa Björk
Risto Hotulainen
Karolina Parding
Therese Sehlstedt
Gunilla Wastensson
Published in Arbetsmarknad & Arbetsliv
Volume 24
Issue 3-4
Pages 66-84
ISSN 1400-9692
Publication year 2018
Published at Department of Sociology and Work Science
Institute of Medicine, Department of Public Health and Community Medicine, Section of Occupational and environmental medicine
Pages 66-84
Language sv
Links kau.diva-portal.org/smash/get/diva2...
Subject categories Work Sciences

Abstract

En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?