To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Kulturella produkters bet… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Kulturella produkters betydelser för kön, sexualitet och gemenskap, recension av Erika Alm, Pia Laskar och Cathrin Wasshede, ”The Performative Power of Cultural Products in the Making of Gender, Sexualities, and Transnational Communities” (2016).

Book review
Authors Magdalena Petersson McIntyre
Published in Lambda Nordica: Tidskrift om homosexualitet
Volume 2018
Issue 1-2
Pages 205-209
ISSN 1100-2573
Publication year 2018
Published at Gothenburg Research Institute (GRI)
Centre for Consumer Science
Pages 205-209
Language sv
Links www.lambdanordica.se/artikelarkiv_s...
Keywords queer, genus, sexualitet,
Subject categories Gender Studies, Ethnology

Abstract

NÄR JAG VANDRAR in på Pressbyrån på Stockholms central i november i 2017 är regnbågsflaggan och svenska flaggan framställda sida vid sida tillsammans med godis, drickor och bullar. Är det en rest från Pride - festivalen? Eller kan det kanske tolkas som ett uttryck för den syn på vikten av individens rätt att välja, som kommit att känneteckna konsumtionskultur? Där det inte ses som marknadens roll att moralisera eller säga vem du är, utan att du väljer själv, vare sig det gäller sexualitet, nationalitet eller välfärd. Kanske ska flaggorna visa att Pressbyrån är tolerant, eller att det är svenskt att vara tolerant – och att Pressbyrån är båda. Eller så är tanken att visa att alla är välkomna och att det inte finns någon konflikt mellan olika identiteter.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?