To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Förgöra eller förstå: Det… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Förgöra eller förstå: Det främmande i Hayao Miyazakis anime Nausikaä från Vindarnas dal

Chapter in book
Authors Camilla Brudin Borg
Published in Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur: analyser / Maria Andersson, Elina Druker (red.)
Pages 233-250
ISBN 978-91-44-11181-0
Publisher Studentlitteratur
Place of publication Lund
Publication year 2017
Published at Department of Literature, History of Ideas, and Religion
Pages 233-250
Language sv
Keywords Miyazaki, Nausikaä, ekokritik, mångkultur, annanhet, kosmopolitism, dystopi, invasion
Subject categories Cultural Studies, Studies on Film, General Literature Studies, Specific Literatures

Abstract

Artikeln analyserar Hayao Miyazakis berättelse om ett postapokalyptiskt tillstånd gestaltat i animefilmen Nausikaä från Vindarnas dal (Studio Ghibli) med hjälp av en ekokritisk läsning. I centrum av analysen ligger karaktärernas förhållande till giftskogen och som kommer fram till att två olika förståelseparadigm behärskar berättelsen. Å ena sidan det imperialistiska perspektiv som representeras av Torumenkien och Kushana, å andra sidan det förståelsens paradigm som Nausikaä står för och som kan anslutas till en kosmopolititisk och andlig vision. Läsaren vinner vi en insikt om naturens läkande kraft och om ett annat sätt att agera även mellan olika kulturer.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?