To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Yttrandefrihet för den so… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Yttrandefrihet för den som betalar?

Conference contribution
Authors Eva-Maria Svensson
Maria Edström
Published in Almedalen, Västsvenska arenan, Göteborgs universitet, 29 juni 2015
Publication year 2015
Published at Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Department of Law
Language sv
Links www.almedalsveckan.info/event/user-...
Keywords yttrandefrihet, kommersialisering av yttrandefrihet
Subject categories Law, Media and Communications

Abstract

Native advertising, advertorials och partnermedia, många nya format är under utveckling. -Vad händer med trovärdigheten för journalistiken när blandformer av redaktionellt och kommersiellt innehåll utvecklas som ett svar på i jakten på finansiering av medier? Går vi mot en framtid där endast den som betalar för ett innehåll får det publicerat? Vad händer då med journalistikens roll i demokratin? Och hur stämmer detta med grundlagens värnande av det fria ordet och med självreglerande system för att värna en fri debatt? Kommersiella meddelandens rättsliga status som skyddsvärda yttranden är omdebatterad. Krav på ett utökat skydd för dessa har delvis tillgodosetts i flera rättsordningar runt om i världen. Är det rätt väg att gå? Hur agerar de självreglerade organen PO och RO? Vilken betydelse har det senaste årets fällningar fått? Forskningsprojektet Marknadsdriven och demokratidriven yttrandefrihet bjuder in till ett samtal om olika, ibland motstridiga, anspråk på yttrandefriheten

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?