To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Valkampanjerna missar mål… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Valkampanjerna missar mål trots mer pengar än tidigare

Newspaper article
Authors Marie Grusell
Lars Nord
Published in Dagens Nyheter
Issue 270615
Pages 1
ISSN 1101-2447
Publication year 2015
Published at Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
Pages 1
Language sv
Links www.dn.se/debatt/valkampanjerna-mis...
Keywords Svensk politik, politisk kommunikation
Subject categories Media and Communications, Political Science

Abstract

Ny studie. Genomsnittskostnaden per röst för riksdagspartierna har ökat från 42 till 75 kronor sedan 2006. Men trots mer pengar och ­professionalitet har parti­erna svårt att sätta agendan. En förklaring är avståndet mellan den ”offentliga” ­valdebatten och ­väljarnas verklighetsuppfattning, skriver två forskare. Ny studie. Genomsnittskostnaden per röst för riksdagspartierna har ökat från 42 till 75 kronor sedan 2006. Men trots mer pengar och ­professionalitet har parti­erna svårt att sätta agendan. En förklaring är avståndet mellan den ”offentliga” ­valdebatten och ­väljarnas verklighetsuppfattning, skriver två forskare. Det så kallade ”supervalåret” 2014 resulterade i en parlamentarisk baksmälla; påbud om extraval och en decemberöverenskommelse som fortfarande debatteras. Partier, medier och väljare har haft mycket att tänka på det sista halvåret och snart är de politiska partierna i fokus igen nu när Almedalsveckan snart drar i gång. I Alme­dalen väntar nya politiska utspel. Förra årets valrörelser visar dock att partierna sällan kan räkna med att få det genomslag de hoppas på när de försöker vinna stöd för sin politik. Det beror inte på att valkampanjerna varit dåliga. Det var rätt länge sedan pressade partisekreterare kunde höras beklaga att de inte ”nått ut” med sina förträffliga budskap till väljarna. Sådana halvkvädna visor hörs sällan numera. I dag är det snarare så att de politiska partiernas valkampanjer blivit allt mer professionella. Det visar en aktuell studie som bygger på intervjuer och partienkäter med de åtta riksdagspartiernas kampanjansvariga under flera år fram till det senaste riksdagsvalet 2014 (”Vinnande kampanjer, förlorade val”, DEMICOM/Mittuniversitetet).

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/english/research/publication/?publicationId=220765
Utskriftsdatum: 2020-05-30