To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Med digital arbetskraft i… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Med digital arbetskraft i klassrummet

Other
Authors Neil Selwyn
Annika Bergviken Rensfeldt
Thomas Hillman
Mona Lundin
Catarina Player-Koro
Published in Bloggpost Medium
Publication year 2020
Published at Department of Education, Communication and Learning
Department of Applied Information Technology (GU)
Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
Language sv
Links https://medium.com/gothenburggroup/...
Keywords digitalt arbete; digital arbetskraft; skollärare; plattformsarbete
Subject categories Interaction Technologies, Pedagogical Work, Work Sciences

Abstract

Digital teknologi associeras ofta med olika samhällstrender, som förändringar i arbets- och anställningsformer. Även i vissa traditionella högstatusyrken (som revisor-, advokat- och läkaryrket) tränger sig såväl digitalisering som automatisering in i det vardagliga arbetet. Nya former av digitalt arbete har uppstått som för tio år sedan skulle ha varit otänkbara. De flesta känner nog till den typ av tjänster och arbetsformer som Uber, Foodora, Yepstr, Tiptap och TaskRunner erbjuder i Sverige idag. Det är kanske inte lika känt att liknande former av digital arbetskraft nu börjat komma in i skolans värld och undervisningen. Dessa inslag i skolan menar vi kräver särskild och noggrann uppmärksamhet från såväl lärarprofessionen själv och lärarfackliga organisationer som andra skolaktörer och forskarsamhället kring skola och utbildning.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?