To the top

Page Manager: Webmaster
Last update: 9/11/2012 3:13 PM

Tell a friend about this page
Print version

Skolbäcken: Som ett rinna… - University of Gothenburg, Sweden Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Skolbäcken: Som ett rinnande vatten? Utvärdering av Sportfiskarnas satsning på naturvårdsinriktad utomhuspedagogik

Report
Authors Andreas Skriver Hansen
Mattias Sandberg
ISBN 978-91-86786-44-1
Publisher Sportsfiskarna
Place of publication Stockholm
Publication year 2018
Published at Department of Economy and Society, Unit for Human Geography
Department of Economy and Society
Language sv
Links https://www.sportfiskarna.se/Om-oss...
https://gup.ub.gu.se/file/207701
Keywords Utomhuspedagogik, Natur, Friluftsliv, Sportsfiskarna, Barn
Subject categories Human Geography

Abstract

Hur kan vi få barn och unga att engagera sig i fiske- och vattenvård, samtidigt förmedla kunskap om grundläggande ekologiska samband och därtill skapa förutsättningar för positiva naturupplevelser under skoltid? Sportfiskarnas pedagogiska projekt Skolbäcken tar sikte på alla dessa aspekter. Vi är övertygande om projektets styrkor, annars hade vi inte drivit och utvecklat det under årens lopp. Men för att bättre veta om vi är på rätt väg, och för att få insikter i olika typer förbättringsmöjligheter, har vi under våren 2018 låtit projektet utvärderas av forskare vid Göteborgs universitet. Utvärderingen är gjord på uppdrag av Sportfiskarna och har genomförts av Andreas Skriver Hansen och Mattias Sandberg, som båda är forskare och lärare i kulturgeografi vid Göteborgs universitet. Utvärderingen har fokuserat på tre huvudgrupper inom Skolbäcken: elever, klasslärare och Sportfiskarnas pedagoger. Projektet Skolbäcken riktar sig framförallt mot elever i årskurs 1-6 med syfte att väcka deras intresse för fiske- och vattenvård. Sedan starten av projektet 2016 har Sportfiskarna tagit med tusentals elever till olika typer av vattendrag där de har fått prova på praktisk natur- och fiskevård. Detta gör Skolbäcken till den mest omfattande pedagogiska satsningen på natur- och fiskevård i landet. Skolbäcken har haft fokus på tre huvudsakliga lärandemiljöer: is, våtmark och rinnande vatten. På is får elever prova på att bygga risvasar som gynnar lek hos abborre och mört. Här får de också lära sig grundläggande issäkerhet, och att leka abborre och mört förstås. Andra elever får prova på att anlägga och restaurera våtmarker i syfte att skapa lekplatser för gäddbeståndet som minskat drastiskt utmed Östersjökusten. Eleverna får titta, klappa och till med att pussa gäddorna som vägs och mäts innan de får vandra vidare för att leka. Rinnande vatten är den tredje lärandemiljön och här får eleverna lägga ut sten och död ved i bäckar för att skapa lekbäddar och skyddade partier för öringen. De får också se hur det går till när vi provfiskar med el. Avslutningsvis får eleverna komma på återbesök. Syftet med återbesöket är att låta eleverna ta del av vad de åstadkommit vid vattendragen samt att befästa de kunskaper som Skolbäcken förmedlar. Erfarenheterna från Skolbäcken är goda och mycket tyder på att medverkande klasslärare och elever uppskattar att delta. Mot bakgrund av projektets omfattning i termer av personal, medverkande skolor och elever, är det hög tid att granska projektet och dess måluppfyllelse i termer av lärande och ökat intresse för fiske- och vattenvård hos barn och unga. Denna utvärdering är gjord på Sportfiskarnas uppdrag och syftar framförallt till att genomlysa Skolbäckens måluppfyllelse, dokumentera erfarenheterna från projektet samt att sprida kunskap om möjligheterna med naturvårdsinriktad utomhuspedagogik. Även om rapporten främst riktas mot förbundets anställda och medlemar, finansiärer och samarbetspartners, finns det kunskaper och erfarenheter att hämta för alla som är intresserade av naturvård, utomhuspedagogik och friluftsliv på myndigheter, inom ideella organisationer, grundsskolor och högre utbildning.

Page Manager: Webmaster|Last update: 9/11/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?