Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs universitet
Bild
Handritad morfologisk matris över grafiska lösningar för söksida.
Illustration skapad av Rebecca Jansson i samband med examensarbete för IKEA Communications AB. Illustrationen föreställer olika grafiska lösningar för utformandet av en söksida, sammanställda i en morfologisk matris.
Foto: Rebecca Jansson
Länkstig

Interaktions- och speldesign

Interaktionsdesign handlar om att utforma och designa interaktiva digitala produkter, miljöer, system och tjänster och optimera upplevelsen för de som ska använda dem.

Fokus på mötet människa-maskin och att få mesta möjliga ut av tekniken

Interaktionsdesign är nyckeln till varje designprojekt där målet är att skapa något komplext och datorbaserat som också ska vara så lättanvänt som möjligt. Interaktionsdesignerns uppdrag är att fokusera på mötet mellan människa och maskin. Det kan handla om mjukvara, spel, interaktiva produkter som smarta telefoner, MP3-spelare, "intelligenta" bostäder, bilar och kläder. Med dagens teknikutveckling finns näst intill obegränsade möjligheter för den här typen av applikationer.

Om speldesign

Universitetet startade 2017 en masterutbildning för att kunna erbjuda spetskompetens inom den del av interaktionsdesign som inriktar sig på spel och spelmotorer. Programmet fick namnet Game Design & Technology.

Majoriteten av kurserna inom interaktions- och speldesign samläses med studenter från Chalmers tekniska högskola, vilket har gjort det möjligt att ha ett stort utbud.