Till sidans topp

Sidansvarig: Karin Lidberg
Sidan uppdaterades: 2016-06-30 09:29

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Alex Hambleton - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Musik är sitt eget språk

Alex Hambleton, alumn, på Göteborgsoperan. Bild:Johan WingborgNär Alex Hambleton från London började läsa ett masterprogram vid orkesterutbildningen 2011 hade han inte tänkt stanna i Sverige. Fem år senare är han kvar i Göteborg, talar flytande svenska och har en fast anställning på GöteborgsOperan.

Det var en annons på webbsidan Musical Chairs som fångade hans intresse. Där annonseras alla jobb inom orkesterbranschen i hela världen och där annonserade Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet om masterprogrammet.

– Orkesterutbildningen kändes som om den skulle kunna bli en bro mellan min utbildning och arbetslivet, och det blev det. Samarbetet med Göteborgs Symfoniker lockade mig också. Dessutom är det väldigt dyrt att studera i England, säger Alex Hambleton.

Det var en internationell miljö han kom till på Artisten, där utbildningen finns. Han hade inte planerat att lära sig svenska när han kom till Göteborg. För instrumentalisterna är engelska huvudspråket och studenterna kommer från hela världen.

SPELAR VALTHORN

Alex Hambleton med sitt valthorn, alumn. Bild:Johan Wingborg– Man kan säga att musik är sitt eget språk. Att spela i orkester handlar om kommunikation och man lär sig mycket väldigt snabbt, även om man inte talar svenska. Efter masterutbildningen gick jag en ettårsutbildning i Stockholm och jobbade vid Kungliga Hovkapellet på Stockholmsoperan, och det var då jag började lära mig svenska.

Med en pappa som är musiker började Alex Hambleton spela redan som barn, tidigt började han med fiol. Som tonåring tog han upp valthornet och när han var femton, sexton år bestämde han sig för att det var valthornet han verkligen var intresserad. Först då började han på allvar att öva sig på instrumentet.

– Då låg jag lite efter redan. Många andra hade spelat sitt instrument sedan de var små barn.

Som artonåring kom han in på Royal Northern College of Music i Manchester för att studera musik, och läste där i fyra år med valthornet som huvudinstrument. Därefter läste han ett år som master vid Guildhall School of Music and Drama i London.

SPELAT IN FILMMUSIK

Han har redan en lång erfarenhet som frilansare med valthornet, inom flera musikstilar: jazz, pop och klassiskt, på både skivinspelningar och turnéer. Han har bland annat spelat med är sångaren Ben Folds, musikern Goldie och gruppen Labyrinth, och spelade på skivan Live in Berlin samt turnerade med Sting 2010–2011.

– Det var kul att träffa Sting och jag åkte med på Symphonicity-turnén. Det var en skön stämning runt honom.

Alex Hambleton har också spelat in filmmusik och musik till smartphonespelet Game of War, den och filmsessions gjorde han med English Session Orchestra.

– Sådana inspelningar som till Game of War är väldigt speciella. Man får bara en chans att spela och så är det inspelat. Men det är roligt.

Filmmusik är också lite annorlunda att spela in.

– De flesta inspelningarna är sessions. Vi vet inte vilken film det är vi spelar in till. En kompositör sitter där och skriver under inspelningen, oftast lite hemligt. Så går man på bio och känner igen det. Det kanske är jag som spelar där?

NÄRA TILL LONDON

– Jag har spelat i Abbey Road studion, i Studio One. Där får det platsAlex Hambleton, alumn, spelar valthorn på Göteborgsoperan. bild: Johan Wingborg med en jätteorkester och det är väldigt speciell klang i det rummet. Till skillnad mot andra studior där det inte ska finnas andra ljud.

Alex Hambleton frilansar fortfarande vid sidan av, ”det tar bara två timmar till London”, men är väldigt glad över sitt fasta arbete vid GöteborgsOperan. Han berömmer de svenska anställningarna som några av de bästa man kan få i världen som musiker.

– Alla tänker så mycket på arbetsvillkor här. I England kan man få jobba så hårt. Här jobbar jag fulltid, men hinner med ett fullt liv ändå. Jag märker på stämningen att musikerna mår bättre. Vi har egna rum till våra instrumentgrupper på GöteborgsOperan, vi har plats för oss själva och det finns gym och bastu. Min pappa trodde inte det var sant när han fick veta det.

VIKTIGT FÖR GÖTEBORG

Fortfarande håller han kontakt med Artisten, genom lärare och studenter, och ibland undervisar han som gästlärare. Han ser en väldigt stark koppling mellan masterutbildningarna och de olika musikaliska institutionerna i Göteborg.

– Det gör mycket för Göteborgs kultur och musikliv att utbildningen finns. Genom den är det många musiker som kommit hit och stannat. Hela musiklivet i Göteborg har fördjupats på grund av den här utbildningen.
För många musiker har masterutbildningen i Göteborg varit en anledning till att komma till Norden första gången. Sedan har de gått vidare till orkestrar i Stockholm, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn, påpekar han.

– Det finns inte jättemycket jobb i musikvärlden. Jag kunde tänka mig att flytta vartsomhelst. Om man vinner en provspelning är det bara att flytta.

ALLA GER SÅ MYCKET

Alex Hambleton, alumn, spelar valthorn på GöteborgsOperan. Bild: Johan WingborgPå masterutbildningen var det en grupp musiker som spelade ihop varje månad i två år, även om några byttes ut under tiden. Alex Hambleton påpekar att det får man inte göra så mycket när man frilansar.

– Att bygga något gemensamt på det viset med några varje vecka, det får man göra sedan i en orkester, och det är bra att lära sig det under utbildningen. I den här orkestern finns det en energi och ännu mer engagemang än hos professionella orkestrar. Alla elever och medspelare ger så mycket av sig själva och det kommer ut i musiken.

Han beskriver hur man lär känna varandra väldigt väl när alla satsar så mycket. Det är mycket övande och repeterande på Artisten, men också alltid roliga tillställningar efter konserterna.

– Orkestern är som en stor familj och nu som alumn får jag åka till alla Europas hörn för att hälsa på mina kamrater.


HÖGSKOLAN FÖR SCEN OCH MUSIK DRAR BRA MUSIKER

Studenterna vid masterutbildningen i symfoniskt orkesterspel bildar en egen orkester - University of Gothenburg Symphony Orchestra. Orkestern bildar grunden för masterutbildningen, med studenter från hela världen som får jobba med många dirigenter och solister från Göteborgs symfoniker, GöteborgsOperan och hela världen. De spelar i Göteborgs konserthus och åker på turné i Norden, men orkesterns hemvist är i Sjöströmsalen på Högskolan för scen och musik. 

– Högskolan för scen och musik drar bra musiker till Göteborg med sina utbildningar. Man kan få en smak av allt som är på gång inom musik, och det finns mycket plats för att skapa egna grupper inom jazz och pop, och crossover, alla stilar finns på skolan. Flera studenter därifrån inom pop och jazz är jag fortfarande vän med, och vi träffar på varandra inom det professionella musiklivet. Inte bara i Göteborg, utan överallt i Sverige och i London, säger Alex Hambleton.

Text: Carina Elmäng

Bild: Johan Wingborg

Till utbildningen Masterutbildning i symfoniskt orkesterspel.

 Alex Hambleton, alumn,  valthorn GöteborgsOperan. Bild: Johan Wingborg

Sidansvarig: Karin Lidberg|Sidan uppdaterades: 2016-06-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?