Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Per Holmberg

Professor

Per Holmberg
Professor
Akademisk grad: Docent,
per.holmberg@svenska.gu.se
031-786 4468
0735-790687

Rumsnummer: E214
Postadress: Box 200, 40530 Göteborg
Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 41255 Göteborg


Institutionen för svenska språket (Mer information)
Box 200
405 30 Göteborg
www.svenska.gu.se
svenska.exp@svenska.gu.se

Besöksadress: Renströmsgatan 6 , 405 30 Göteborg

Om Per Holmberg

Professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning

Jag anställdes vid institutionen som universitetslektor 2004 och har sedan dess forskat, handlett och undervisat framförallt i textanalys och skrivpedagogik. Jag är intresserad av hur samtal och text fungerar i olika sociala sammanhang. Utifrån det intresset har min forskning gällt så olika områden som ungdomssamtal, matlagningsprogram i tv, skolskrivande och runstenar. Sedan tidigare är jag högstadie- och gymnasielärare, och har vid universitet arbetat med att utveckla lärarutbildningen till en forskningsbaserad professionsutbildning.

En del av vad jag skrivit finns tillgängligt här: https://gu-se.academia.edu/PerHolmberg

Forskning

Under de sista åren har min forskning främst varit  inriktad mot skrivande i gymnasieskolan:

Text- och kunskapsutveckling i skolan (TOKIS) 2007-2010
Content and language integration in Swedish Schools (CLISS) 2011-2014

För att bättre kunna förstå vad som sker i och med texter av olika slag, har jag använt systemisk-funktionell grammatik, och varit med att utveckla teorin för beskrivning av svenskans grammatik och svenska texter i böckerna Grammatik med betydelse (2006) och Funktionell Textanalys (2011). I böckerna Mötesplatser (2014) och Mångfaldens möjligheter (2014) har jag tillsammans med kollegor presenterat aktuell svenskdidaktisk forskning.

Bland de forskargrupper där jag är deltar finns Forum för svenskdidaktisk forskning, GU:s styrkeområde lärande (LETstudion) och i Nordiska föreningen för systemisk-funktionell lingvistik (NFSFL).

Handledning

Flera doktorander har avslutat sina projekt där jag varit handledare eller bihandledare. Det har gällt den grammatiska konstruktionen av tankar i psykologsamtal (Inga-Lill Grahn) samt olika aspekter av elevers skrivande och läsning: bruk av grammatiska metaforer (Ulrika Magnusson), utveckling av dialogteknik (Mikael Nordenfors), arbete med förklarande text (Mariana Sellgren), projektarbete i grupp (Erik Boström), attityder till skrivundervisning (Ann-Christin Randahl) och flerspråkiga elevers läsning av läroböcker i historia (Lotta Olvegård) . För närvarande är jag handledare för Liivi Jakobson som undersöker hur lärare ger feedback på nätkurser för nybörjare i svenska.

För att stärka möjligheterna till forskarutbildning för verksamma lärare har jag varit med i ledningen för två forskarskolor: Språk och lärande i mångfaldsperspektiv (SLIM) 2008-2011 och Centrum för lärarforskning och utbildningsvetenskap (CUL) 2007-2011. Inom den senare forskarskolan är jag en av temaledarna för Lärande, text och språk.

Undervisningsintresse

På forskarnivå och avancerad nivå har jag ansvarat för kurser om text- och diskursteori, systemisk-funktionell grammatik och skrivforskning. I utbildningen av lärare och språkkonsulter deltar jag ofta i kurser om textanalys, grammatik och skrivande. Jag är också engagerad i fortbildning för verksamma lärare, bland annat inom det s.k. läslyftet.

Övrigt

På olika sätt har jag engagerat mig i det pågående arbetet med kvalitet och samordning, som studierektor för institutionens lärarutbildning, som medlem i institutionens styrelse, forskningskommitté och forskarutbildningskommitté, som medlem i rektors forskarutbildningsråd och som programledare för universitetets ämneslärarutbildning. Från och med juli 2015 är jag ledamot i Humanistiska fakultetsstyrelsen.

Senaste publikationer

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att undersöka texter som deltagande. Systemisk-funktionell analys av elevers skrivande
Per Holmberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Svenska med didaktisk inriktning. Ett forskningsområde i rörelse
Per Holmberg, Anna Nordenstam
Framtida berättelser. Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo akademi, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Paths to academic writing in a globalized world. A longitudinal study of content and language integrated learning in upper secondary school in Sweden
Maria Lim Falk, Per Holmberg
Recherches en écritures. Regards pluriels, Lorraine, Centre de recherche sur les médiations, Université de Lorraine, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Svaren på Rökstenens gåtor. En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Per Holmberg
Futhark: International Journal of Runic Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language and content learning in vocational subjects in Swedish upper secondary education
Ingrid Henning Loeb, Ann-Sofie Holm, Lotta Olvegård, Per Holmberg
NORDYRK, konferens, Roskilde 8-10 juni 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Texten i praktiken. Ett bidrag till förståelsen av den skrivna textens kontext
Per Holmberg
Kvale, G., E Maagerö & A. Veum (red.), Kontekst, språk og multimodalitet. Nyere socialsemiotiske perspektiver, Oslo, Fagbokforlaget, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

Visar 1 - 10 av 42

2017

Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
Per Holmberg
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Att undersöka texter som deltagande. Systemisk-funktionell analys av elevers skrivande
Per Holmberg
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Svenska med didaktisk inriktning. Ett forskningsområde i rörelse
Per Holmberg, Anna Nordenstam
Framtida berättelser. Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo akademi, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Paths to academic writing in a globalized world. A longitudinal study of content and language integrated learning in upper secondary school in Sweden
Maria Lim Falk, Per Holmberg
Recherches en écritures. Regards pluriels, Lorraine, Centre de recherche sur les médiations, Université de Lorraine, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Svaren på Rökstenens gåtor. En socialsemiotisk analys av meningsskapande och rumslighet
Per Holmberg
Futhark: International Journal of Runic Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Language and content learning in vocational subjects in Swedish upper secondary education
Ingrid Henning Loeb, Ann-Sofie Holm, Lotta Olvegård, Per Holmberg
NORDYRK, konferens, Roskilde 8-10 juni 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Texten i praktiken. Ett bidrag till förståelsen av den skrivna textens kontext
Per Holmberg
Kvale, G., E Maagerö & A. Veum (red.), Kontekst, språk og multimodalitet. Nyere socialsemiotiske perspektiver, Oslo, Fagbokforlaget, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

Visar 1 - 10 av 42

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2017-04-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?