Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Postdoktor i inflammation, med fokus på reumatiska sjukdomar och metabolism

Wallenbergcentrum för molekylär och translationell medicin är ett nytt centrum vid Göteborgs universitet. Centret består av flera forskargrupper, med fokus på olika ämnen, från neurovetenskap till metabolism och diabetes. Inom ramen för Wallenbergcentrum forskar Maglios grupp om samspelet mellan fetma, viktnedgång och utveckling av reumatiska sjukdomar.

Läs mer på Wallenbergcentrums hemsida: www.wcmtm.gu.se

Ämne

Inflammation och reumatiska sjukdomar, med fokus på interaktionen med fetma och metabolism.

Ämnesbeskrivning

Fetma associeras med ett låggradigt systemiskt inflammatoriskt tillstånd och är en riskfaktor för flera reumatiska sjukdomar. Kirurgiskt inducerad viktnedgång kan påverka förekomsten och den naturliga utvecklingen av reumatiska sjukdomar hos patienter med fetma. Vi har nyligen publicerat en studie som visar att bariatrisk kirurgi minskar förekomsten av gikt hos patienter med fetma vid upp till 25 års uppföljning (Maglio C et al, Annals of de Rheumatic Diseases 2016). Vi är nu intresserade av att studera effekten av fetma och viktnedgång på utveckling av reumatoid artrit, med fokus på de genetiska, molekylära och cellulära mekanismer som påverkar dessa interaktioner.

Arbetsuppgifter

Primärt fokus är interaktionen mellan inflammation och övervikt/viktnedgång om risken för reumatoid artrit från en genetisk, molekylär och cellulär synvinkel. Tjänsten innebär självständigt arbete i laboratoriet samt samarbete med kliniker, epidemiologer och andra forskargrupper. Den framgångsrika sökande kommer att ha möjlighet att bidra till projektet med egna idéer. Som postdoktor sker arbetet på Avdelningen för Reumatologi och Inflammationsforskning vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Behörighet

Behörig att anställas som postdoktor är den som innehar doktorsexamen i relevant ämnesområde. Tidigare forskningserfarenhet som postdoktor är en fördel.

Bedömningsgrund

Stark bakgrund inom immunsystemets molekylära och cellulära biologi är krav för anställning. Sökande måste inneha doktorsexamen i relevant ämnesområde och förväntas ha publicerat som första-författare i internationellt erkända tidskrifter. Vi söker en drivande kandidat som är van att planera, genomföra och analysera experiment självständigt. Sökande förväntas ha erfarenhet inom cellulära och genetiska metoder. Erfarenhet av lab-management och handledning av yngre forskare är önskvärda. God kommunikationsförmåga (skriftlig och muntlig) på engelska är nödvändigt.

Anställning

Anställningen är på heltid, tidsbegränsad i 24 månader med placering vid institutionen för medicin. Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen

Upplysningar om anställningen lämnas av:

Cristina Maglio, Forskningsgruppsledare
+4673-3231485
cristina.maglio@rheuma.gu.se

Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till:

Lena Karlsson, Personalhandläggare
+4631-7861149

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2017-08-07

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23