Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tillbaka

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Handledare (PDT) med anställning som universitetsadjunkt i Psykologi

Psykologiska institutionen har drygt 150 anställda, och bedriver en omfattande forsknings- och utbildningsverksamhet. Den forskning som bedrivs bedöms av internationella granskare som mycket god och söktrycket på våra utbildningar är sedan många år tillbaka högt. Se www.psy.gu.se för mer information.

Psykologiska institutionen söker nu flera handledare med tidsbegränsad deltidsanställning som universitetsadjunkt i psykologi.

Ämne

Psykologi

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna omfattar handledning av studenter som går grundläggande terapiutbildning eller påbyggnadsutbildning i psykoterapi, samt undervisning i psykoterapeutisk metod med inriktning PDT. I arbetsuppgifterna ingår även att aktivt delta i utbildningsklinikens utvecklingsarbete.

Behörighet

Behörig för anställning är den som är legitimerad psykolog samt legitimerad psykoterapeut med PDT-inriktning, eller vad som av institutionen anses motsvara detta, samt är handledarutbildad alternativt med påbörjad handledarutbildning eller med motsvarande arbetslivserfarenhet.

Du som tänker söka bör ta del av Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens tillämpning av Anställningsordning för anställning av lärare vid Göteborgs universitet. Denna finns tillgänglig på fakultetens webbplats www.samfak.gu.se.

Bedömningsgrund

Vid urval av behöriga sökanden ska den sökande väljas som, efter en helhetsbedömning av skicklighet och utvecklingspotential, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla de ovan beskrivna arbetsuppgifterna. Väldokumenterad erfarenhet, med goda vitsord, från tidigare handledningsuppdrag är meriterande. Därutöver kommer även personliga egenskaper som noggrannhet och flexibilitet samt visad förmåga till såväl eget ansvarstagande som till samarbete att beaktas. Författande av läromedel av hög kvalitet och utveckling av kurser eller utbildningsmoment är meriterande. Vidare beaktas graden av administrativ skicklighet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället.

Övriga bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens tillämpning av Anställningsordning för anställning av lärare vid Göteborgs universitet. Denna finns tillgänglig på fakultetens webbplats www.samfak.gu.se.

Anställning

Tjänsten är tidsbegränsad anställning upp till 24 månader som kan komma att omfatta 20-50% tjänstgöring. Fastställande av den exakta omfattningen görs i samband med anställningen. Tillträde enligt överenskommelse, helst i samband med terminsstart höstterminen 2017.

Tillsättningsförfarande

I urvalsprocessen kan det bli aktuellt med intervjuer, provföreläsningar och referenstagning. I intervjuerna ges de sökande möjlighet att beskriva och utveckla sin egen syn på undervisning och handledning inom klinisk psykologi med inriktning mot PDT samt på sin kommande roll vid institutionen. Dessa moment kommer i förekommande fall också att ligga till grund förbedömningen.

 

Kontaktuppgifter för anställningen

Upplysningar om anställningen lämnas av vice prefekt med ansvar för utbildning på grund- och avancerad nivå, Kerstin Watson Falkman, kerstin.falkman@psy.gu.se , 031-786 4261.

Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till personaladministratör Therese Thorsson, therese.thorsson@psy.gu.se, 031-786 1632.

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. De publikationer som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas i ett exemplar till: Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, Box 500, 405 30 Göteborg, märk försändelsen med utlysningens diarienummer.

Ansökan ska skrivas på svenska eller engelska. En redogörelse för vetenskaplig och pedagogisk verksamhet kan bifogas ansökan och ska då utgå ifrån universitetets anställningsordning och fakultetens tillämpning av Anställningsordning för anställning av lärare (se länk ovan). I ansökan kan också åberopas personliga förhållanden (t ex föräldraledighet) som kan ha betydelse för meritvärderingen.

Ansökan ska innefatta följande handlingar:

  • Personligt brev som motiverar din ansökan och sammanfattar din kompetens.
  • Förteckning över de vetenskapliga och pedagogiska arbeten som åberopas ska bifogas ansökan. Sökande ska bland dessa ange högst 10 skrifter eller andra arbeten som åberopas i första hand. Dessa ska, numrerade enligt publikationslistan, laddas upp i fulltext som bilagor i PDF-format.
  • Kortfattad redogörelse för vetenskaplig, pedagogisk och administrativ verksamhet ska redovisas. Dokumentation av de vetenskapliga meriterna kan innehålla uppgifter om erhållna forskningsmedel, om de är erhållna som huvud- eller medsökande samt omfattning av dessa. Dokumentationen av de pedagogiska meriterna kan innehålla intyg, kursvärderingar och kvalitativa omdömen från studierektor eller motsvarande. Meriterna ska vara styrkta med vidimerade kopior av betyg, intyg och övriga handlingar som åberopas i PDF-format.
  • Utgångspunkt för redogörelsen för vetenskaplig och pedagogisk verksamhet skall vara universitetets anställningsordning och fakultetens tillämpningsordning för anställning av lärare (se länk ovan). Här kan också åberopas personliga förhållanden (t ex föräldraledighet) som kan ha betydelse för meritvärderingen.
  • En kortfattad redogörelse för den sökandes erfarenhet av samverkan med det omgivande samhället ska redovisas i ansökan.

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?