Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i atmosfärskemi

Vid institutionen för kemi och molekylärbiologi bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett område som sträcker sig hela vägen från atom- och molekylskala via celler till hela organismer. Mycket av de fenomen som studeras har en inverkan på vår naturliga miljö och levande system. Vi deltar i utbildning på grundläggande nivå inom programmen för kemi, molekylärbiologi, läkemedelskemi, biologi, marina vetenskaper och apotekarprogrammet. Forskarutbildning vid institutionen leder till doktorsexamen i Naturvetenskap, naturvetenskap med inriktning kemi eller naturvetenskap. Utbildningen omfattar fyra års studier på forskarnivå, institutionstjänstgöring som till exempel undervisning kan förekomma vilket kan förlänga doktorandperioden i ytterligare ett år.

Den atmosfärsvetenskapliga gruppen är genom sitt fokus på molekylära kemiska studier av transport- och reaktions-processer i atmosfären unik i Sverige. Forskning kring aerosoler är centralt för gruppen, med allt från grundläggande studier av kemiska reaktioner på molekylär nivå till tillämpad forskning, inklusive fältstudier av atmosfäriska processer, deras betydelse för klimatet och för luftkvalitet. Forskningen bidrar till utvecklingen inom områdena kolloidkemi, nanoteknik, medicin samt utveckling av trafikrelaterad kemi och hållbar utveckling i utvecklingsländer. Den atmosfärsvetenskapliga gruppen är tongivande inom det strategiska forskningsområdet MERGE (ModElling the Regional and Global Earth system)
Mer information om vår forskning finns på http://cmb.gu.se/english/research/environmental-chemistry/atmospheric-science

Arbetsuppgifter

En doktorandposition i Sverige består av forskarutbildning inom ett forskningsprojekt och genom en uppsättning kurser med ambitioner för att uppnå nödvändiga färdigheter relaterade till forskningen, men också andra färdigheter användbara i framtiden. Denna specifika position är inriktad på forskningsutbildning baserad på fält- och laboratorieexperiment vid Atmosfärsvetenskap, Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, Sverige, och på vår nya forskningsstation i Indien som undersöker bildandet och omvandlingen av ”brown carbon” (BrC) i atmosfären. Arbetet kommer delvis att bedrivas på den indiska mätstationen för några av fältmätningarna. Vår forskningsstation i Indien är forskningsanläggning i landsbygdsområdet Indo Gangetic Plains nedanför Himalayas sluttningar. Kandidaten kommer att arbeta med applikationer med de senaste instrumenten, inklusive en fotoakustisk sotspektrometer med 3 våglängder (PASS3) och med högupplösande kemisk jonisering ToF-MS (HR-CI-ToF-MS) med ett speciellt designat inlopp för att identifiera och kvantifiera organiska molekyler både i gas- och partikelfasen. Även andra instrument för luftkvalitets- och aerosolstudier kommer att användas. Projektet innefattar utmaningar för att förstå bildning, egenskaper och förekomsten av BrC från t.ex. biomassbränning. Kopplat till detta är även identifiering av absorberande egenskaper antingen av direktemitterade föreningar eller av föreningar producerade genom oxidation av föreningar från både biogena och antropogena källor. Därför kommer doktoranden vara djupt involverad i den utvärdering av data som samlats in från laboratoriestudier och från fältkampanjer i Indien men också i Kina med hjälp av HR-CI-TOF-MS, PASS3 och andra instrument. Programmering i MATLAB, LabVIEW och instrumentunderhåll ingår i arbetsuppgifterna. Vidare innefattar experimentellt arbete applikationer där tekniska färdigheter uppskattas.

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som har:
1. avlagt examen på avancerad nivå i relevant* naturvetenskapligt ämne, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå i relevanta* naturvetenskapliga ämnen, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper relevanta för den planerade utbildningen.* Relevant för den planerade utbildningen på forskarnivå
För särskild behörighet krävs också att sökande behärskar engelska i tal och skrift på en godtagbar nivå. Som riktmärke gäller 550 poäng på TOEFL-test (eller 213 poäng på TOEFL-CBT, eller 79 poäng på TOEFL-iBT).

Bedömningsgrund

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende: Sökandena kommer att bedömas utifrån sina tidigare akademiska publikationer och kunskaper inom atmosfärskemi, speciellt i relation till atmosfäriska processer involverande ”Brown carbon”. Forskningserfarenhet relevant för projektet och erfarenhet av arbete i Indien och Kina är meriterande. Urval sker på grundval av dessa uppgifter och de mest kvalificerade sökande intervjuas för det slutliga urvalet.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 4 år
Omfattning: 100%
Placering: Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborg
Tillträde: 1 Februari 2018

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.
En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.
Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Kontaktuppgifter för anställningen

Ravi kant Pathak, Forskare, +46 (0)31-786 9095 ravikant.pathak.gu.se
Göran Hilmersson, Prefekt 031-786 9022, hilmers@chem.gu.se
Martin Billeter, Studierektor för forskarutbildningen, 031-786 3925, martin.billeter@gu.se
Helena Bergkvist, Personaladministratör 031-786 9116, helena.bergkvist@gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Ansökan ska innehålla:
Personligt brev
CV
Kopia på examensbevis
Två referenser (namn, telefonnummer, relation)

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 15 December 2017

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23