Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Forskare källkarakterisering genom analys av kombinerade data från EDXRF och CIMS

Vid institutionen för kemi och molekylärbiologi bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett område som sträcker sig hela vägen från atom- och molekylskala via celler till hela organismer. Mycket av de fenomen som studeras har en inverkan på vår naturliga miljö och levande system. Vi deltar i utbildning på grundläggande nivå inom programmen för kemi, molekylärbiologi, läkemedelskemi, biologi, marina vetenskaper och apotekarprogrammet.

Information om forskargruppen:Den atmosfärsvetenskapliga gruppen är genom sitt fokus på molekylära kemiska studier av transport- och reaktions-processer i atmosfären unik i Sverige. Forskning kring aerosoler är centralt för gruppen, med allt från grundläggande studier av kemiska reaktioner på molekylär nivå till tillämpad forskning, inklusive fältstudier av atmosfäriska processer, deras betydelse för klimatet och för luftkvalitet. Forskningen bidrar till utvecklingen inom områdena kolloidkemi, nanoteknik, medicin samt utveckling av trafikrelaterad kemi och hållbar utveckling i utvecklingsländer. Den atmosfärsvetenskapliga gruppen är även verksam inom tvärvetenskaplig forskning.

Arbetsuppgifter

Information om arbetsuppgifterna:

Analys av insamlade partikelprover med EDXRF samt med högupplöst mass-spektrometri med kemisk jonisation. Data analys med PMF eller liknade källkarakteriseringsverktyg för data-set från Kina (Hong Kong och Peking). Utgående från preliminära data skall man utforma en ansökning till VR/Formas för uppföljande/utökade studier i Nairobi/Kenya.

Kvalifikationer

Behörig att anställas som forskare är den som har svensk doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen.

Ett krav är dokumenterad erfarenhet i användning av resultat från EDXRF samt grundläggande förståelse av CIMS data. Dokumenterade tidigare färdigheter med atmosfärsvetenskapliga frågeställningar genom publikationer i vetenskapligt granskade tidskrifter.

Företräde ges till kandidater som 1) har erfarenhet med EDXRF data från utvecklingsländer. 2) har ett etablerat kontaktnät med relevanta partners i Nairobi.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 12 mån/år

Omfattning: 100%

Placering: Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborg

Tillträde:December

Tillsättningsförfarande

Registrera din ansökan elektroniskt

Ansökan ska innehålla:

Ett personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten

CV som inkluderar vetenskapliga publikationer

Kopia på examensbevis

Två personliga referenser (namn, telefonnr, relation)

Kontaktuppgifter för anställningen

Göran Hilmersson, Prefekt 031-786 9022, hilmers@chem.gu.se

Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till:

Ann Svensson, Personalhandläggare 031-786 2558, ann.svensson@cmb.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23