Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i medicinsk vetenskap - biomaterialvetenskap

Titel på projektet: Benets struktur och cellulära processer som styr benremodelleringen kring implantat

Arbetsuppgifter

Allmänt om utbildning på forskarnivå: Utbildning i medicinsk vetenskap motsvarar studier om sammanlagt 240 högskolepoäng. Utbildningen bedrivs på heltid och ska leda till doktorsexamen. Utbildningen består i att genomföra ett vetenskapligt projekt och att delta i kurser på forskarnivå om minst 30 högskolepoäng. Utbildningen avslutas med att doktoranden skriver en vetenskaplig sammanläggningsavhandling eller en monografi motsvarande minst 120 högskolepoäng. För mer information om utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin se den allmänna studieplanen http://sahlgrenska.gu.se/doktorandportalen/doktor_fran_start_till_mal/forskarutbildningsamnen

Projekt: Benförankrade implantat har använts kliniskt i årtionden. Dock är de underliggande mekanismerna för benbildning och remodellering kring implantat ofullständiga. Osteocyter, de mekanokännande cellerna i ben finns runt och i direkt kontakt med implantatet, och är viktiga celler för underhållet av mekanisk kompetent vävnad. Samverkan mellan de mekanokännande cellerna (osteocyter), benbyggande celler (osteoblaster) och benresorberande celler (osteoklaster) i relation till benvävnadens strukturella uppbyggnad och underhåll över tid kring biomaterial är ofullständigt klarlagd och behöver studeras i detalj. Målsättningen med doktorandprojektet är att utröna samspelet mellan mekaniska krafter, cell-cell kommunikation och implantatets egenskaper under benbildning och remodellering. Detta är viktiga aspekter för att ytterligare förstå begreppet osseointegration och än viktigare att förstå varför behandling ibland misslyckas.

Specifika frågeställningar som tas upp under projektet är:
• Hur olika belastningar påverkar signaleringen och kommunikationen mellan osteocyter, osteoblaster och osteoklaster?
• Hur denna kommunikation påverkar uppbyggnaden och funktionen hos benförankringen med avseende på kemisk sammansättning och mekaniska egenskaper i den nybildade och remodellerade benvävnaden kring implantatet?
• Vid vilket spann på de mekaniska belastningarna sker en positiv effekt på benbildningen och remodelleringen med avseende på benets kvalité och förmåga att distribuera krafterna?

Projektet omfattar state of the art, cellulära och molekylära tekniker och ett brett spektrum av mikroskopitekniker för att utvärdera de olika hierarkiska nivåerna av osseointegration, från interaktioner på nanoskalan till funktion på makroskalan. Vidare projektet innefattar in vitro cellkultur, experimentella in vivo-modeller och mätningar på patienter. Kunskapen från detta projekt bidrar med grundläggande förståelse även för utvecklingen av framtidens implantatsystem och kliniska behandlingsstrategier inom det muskuloskeletala området.

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet till utbildning på forskarnivå har den som med godkänt resultat fullgjort kurs engelska B/6 eller har bedömts ha förvärvat motsvarande kunskaper genom tidigare studier.

Bedömningsgrund

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende:
- specifika kunskaper och färdigheter inom ämnesområdet och närliggande forskningsområden
- erfarenhet av vetenskaplig teori och relevanta forskningsmetoder
- vetenskaplig analys och presentation styrkt genom uppsats, examensarbete, vetenskapliga publikationer eller liknande.

Anställning

Tidsbegränsad anställning 4 år, med omfattning 100%. Placering: Sahlgrenska akademin, institutionen för kliniska vetenskaper, avdelningen för biomaterialvetenskap. Tillträde enligt överenskommelse.

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.

En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.

Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om projektet är du välkommen att kontakta huvudhandledaren Anders Palmquist, anders.palmquist@biomaterials.gu.se

För mer information om utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin se http://sahlgrenska.gu.se/doktorandportalen

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Till ansökan ska du bifoga vidimerade kopior som styrker din behörighet, både vad gäller studier på avancerad nivå och engelska B/6. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast 2017-11-22

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23