Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i medicinsk vetenskap - FET proteiner struktur och funktion

Titel på projektet: FET gruppen av Fusionsonkoproteiner, Struktur, bindningspartners och Transformationsmekanismer

Arbetsuppgifter

Allmänt om utbildning på forskarnivå: Utbildning i medicinsk vetenskap motsvarar studier om sammanlagt 240 högskolepoäng. Utbildningen bedrivs på heltid och ska leda till doktorsexamen. Utbildningen består i att genomföra ett vetenskapligt projekt och att delta i kurser på forskarnivå om minst 30 högskolepoäng. Utbildningen avslutas med att doktoranden skriver en vetenskaplig sammanläggningsavhandling eller en monografi motsvarande minst 120 högskolepoäng. För mer information om utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin se den allmänna studieplanen http://sahlgrenska.gu.se/doktorandportalen/doktor_fran_start_till_mal/forskarutbildningsamnen

Projekt
Bakgrund: Konceptet med att tumörutveckling sker genom mutationer, genomisk instabilitet och klonal evolution har under de senaste 5 decennierna varit en röd tråd inom cancerforskningen. De flesta tumörer uppstår genom denna process och blir genetiskt komplexa och instabila. Sarkom som orsakas av FET-fusionsonkogener är ett undantag. Modern fullsekvensering visar att de ofta innehåller endast de mutationer som ger fusionsonkogenerna. FET tumörerna är genetiskt stabila med fungerande P53 system och är lågdifferentierade med motsägelsefulla markörprofiler. De knappt 30 kända fusions-onkoproteinerna i FET-gruppen har samma N-terminala domän och vi har identifierat flera interagerande proteiner som tillhör det kromatin-modellerande SWI/SNF-komplexet. SWI/SNF är aktivt i processer där kromatinstrukturer ändras. Mutationer i SWI/SNF-komplexets ca 15 proteinkomponenter är bland de vanligaste cancer-relaterade genförändringarna.

Syfte/mål: Projektets huvudfrågor gäller FET-onkoproteinernas interaktioner och verkan på SWI/SNF komplexet med nedströms effekter på kromatinstruktur, DNA metylering, differentiering och utmognad.

Genomförande: För studien använder vi inducerbara vektorsystem för expression av FET-onkogener, humana mesenkymala stamceller, immunprecipitation/pull down, mass-spec, NMR samt PLA, immunofluorescence och konfokalmikroskopi. Vi utnyttjar också vår spetskompetens inom encellsanalyser för kvantifiering av protein, RNA och DNA-metylering i enskilda celler eller subpopulationer vårt kliniska material.

Projektet ger en utmärkt introduktion och utsikt inom tumörbiologifältet och goda möjligheter för doktoranden att skaffa sig spetskompetens inom molekylär cell biologi/proteomik och genomik områdena. Laboratoriet ligger på cancercentrum med mer än 100 forskare, postdocs, doktorander och teknisk personal i en integrerande laboratoriemiljö. Inom gruppen har vi kontinuerliga dagliga kontakter och varje vecka ett gruppmöte med projektgenomgång. Vi har nationella och internationella samarbeten och deltar regelbundet i symposier inom vårt ämnesområde.

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet till utbildning på forskarnivå har den som med godkänt resultat fullgjort kurs engelska B/6 eller har bedömts ha förvärvat motsvarande kunskaper genom tidigare studier.

Bedömningsgrund

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende:
- specifika kunskaper och färdigheter inom ämnesområdet och närliggande forskningsområden
- erfarenhet av vetenskaplig teori och relevanta forskningsmetoder
- vetenskaplig analys och presentation styrkt genom uppsats, examensarbete, vetenskapliga publikationer eller liknande.

Meriterande är erfarenheter från arbete med cellkultur, protein-extraktions metoder, IP, ChIP, andra immuntekniker och protein analys/proteomic liksom kunskaper om avancerad databehandling.

Anställning

Tidsbegränsad anställning 4 år, med omfattning 100%. Placering: Sahlgrenska akademin, institutionen för biomedicin, avdelningen för patologi och genetik. Tillträde enligt överenskommelse.

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.

En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.

Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om projektet är du välkommen att kontakta huvudhandledaren Pierre Åman,
+46 (0)706 846085, pierre.aman@gu.se

För mer information om utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin se http://sahlgrenska.gu.se/doktorandportalen

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Till ansökan ska du bifoga vidimerade kopior som styrker din behörighet, både vad gäller studier på avancerad nivå och engelska B/6. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast 2017-11-22

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23