Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i medicinsk vetenskap - G-protein kopplade receptorer och inflammation

Titel på projektet: G-protein kopplade receptorer och inflammation

Arbetsuppgifter

Allmänt om utbildning på forskarnivå: Utbildning i medicinsk vetenskap motsvarar studier om sammanlagt 240 högskolepoäng. Utbildningen bedrivs på heltid och ska leda till doktorsexamen. Utbildningen består i att genomföra ett vetenskapligt projekt och att delta i kurser på forskarnivå om minst 30 högskolepoäng. Utbildningen avslutas med att doktoranden skriver en vetenskaplig sammanläggningsavhandling eller en monografi motsvarande minst 120 högskolepoäng. För mer information om utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin se den allmänna studieplanen http://sahlgrenska.gu.se/doktorandportalen/doktor_fran_start_till_mal/forskarutbildningsamnen

Projekt: Fagocyterande vita blodkroppar har viktiga funktioner i vårt infektionsförsvar och i den s.k. inflammationsreaktionen. De professionella fagocyternas funktion är att äta upp (fagocytera) potentiellt farliga mikroorganismer och skadad vävnad för att därefter snabbt oskadliggöra dessa och starta en läkningsprocess. De system som de fagocyterande cellerna är utrustade för att kunna förgöra olika mibrober kan dock, om aktiveringen är för kraftig eller sker på fel ställe i kroppen, orsaka skada på vävnad (inflammation) och leda till sjukdom.

Syftet med detta doktorandprojekt är att öka våra kunskaper om hur inflammationsprocessen regleras på molekylär nivå med fokus på en grupp receptorer som uttrycks på de fagocyterande cellernas yta. Dessa receptorer känner igen olika typer av varningssignaler som tex mikroorganismer och/eller skadad vävnad släpper ifrån sig vilket bland annat attraherar fagocyterna så att de förflyttar sig från blodbanan till den vävnad som är infekterad/inflammerad. Receptorerna som utgör basen för detta projekt tillhör en familj vars medlemmar signalerar med hjälp av ett så kallat G-protein och kallas således G-protein kopplade receptorer. På senare år har dock en alternativ signalväg till den klassiska G-protein-medierade signalvägen identifierats, s.k. arrestinsignalering, men forskningen angående detta är inte fullt utredd än.

Basen i projektet består av experimentell receptorbiologi vilket innefattar hela kedjan av händelser, från identifiering av nya receptor-agonister/antagonister/inhibitorer och allosteriska modulatorer till karakterisering av receptor-ligand interaktion, signal transduktion, initiering av olika cellfunktioner, receptor-desensitisering/terminering/reaktivering och kommunikation med andra receptorer. Den långsiktiga målsättningen med projektet är att generera kunskap som gör det möjligt att utveckla nya läkemedel och behandlingsstrategier vid olika typer av sjukdomar där inflammationsprocessen inte regleras som den ska utan orsakar skada istället för att vara till hjälp för individen.

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet till utbildning på forskarnivå har den som med godkänt resultat fullgjort kurs engelska B/6 eller har bedömts ha förvärvat motsvarande kunskaper genom tidigare studier.

Bedömningsgrund

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende:
- specifika kunskaper och färdigheter inom ämnesområdet och närliggande forskningsområden
- erfarenhet av vetenskaplig teori och relevanta forskningsmetoder
- vetenskaplig analys och presentation styrkt genom uppsats, examensarbete, vetenskapliga publikationer eller liknande.

Anställning

Tidsbegränsad anställning 4 år, med omfattning 100%. Placering: Sahlgrenska akademin, institutionen för medicin, avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning. Tillträde enligt överenskommelse.

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.

En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.

Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om projektet är du välkommen att kontakta huvudhandledaren Huamei Forsman, huamei.forsman@rheuma.gu.se

För mer information om utbildning på forskarnivå vid Sahlgrenska akademin se http://sahlgrenska.gu.se/doktorandportalen

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Till ansökan ska du bifoga vidimerade kopior som styrker din behörighet, både vad gäller studier på avancerad nivå och engelska B/6. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast 2017-11-22

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23