Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i fysikalisk kemi

Vid institutionen för kemi och molekylärbiologi bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett område som sträcker sig hela vägen från atom- och molekylskala via celler till hela organismer. Mycket av de fenomen som studeras har en inverkan på vår naturliga miljö och levande system. Vi deltar i utbildning på grundläggande nivå inom programmen för kemi, molekylärbiologi, läkemedelskemi, biologi, marina vetenskaper och apotekarprogrammet. Forskarutbildning vid institutionen leder till doktorsexamen i Naturvetenskap, naturvetenskap med inriktning kemi eller naturvetenskap. Utbildningen omfattar 4 års studier på forskarnivå, institutionstjänstgöring som till exempel undervisning kan förekomma vilket kan förlänga doktorandperioden i ytterligare 1 år.

Westenhoffs forskargrupp, där den aktuella anställningen är placerad, har som mål att visualisera strukturdynamik av proteiner och kemiska reaktioner. Forskningen sker på gränsområdet mellan biologi, kemi och fysik. Utveckling av nya spektroskopiska och röntgenbaserade verktyg är ett viktigt mål i hans verksamhet.

Arbetsuppgifter

Vi söker en doktorand inom Westenhoffs ERC projekt "MolStrucDyn". Projektets mål är att bestämma strukturella förändringar på femtosekundiga tidsskalor för kemiska reaktioner. Vi planerar att använda spridning från ultrakorta röntgenpulser från frielektronlaserkällor för att nå dessa mål.
Du förväntas vara involverad i alla steg i projektet, dvs att förbereda och utföra experiment och att analysera och publicera data. Arbetsuppgifter inkluderar, men är inte limiterat till, förberedelse, planering och genomförande av spridningsexperiment med frielektronlasrar för att undersöka strukturella förändringar i kemiska reaktioner, dataanalys med molekyldynamik och genom utveckling av egna skripts i python eller/och matlab, sammanställning och publicering av resultat, vetenskaplig kooperation med i och utanför gruppen.

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som har:
1. avlagt examen på avancerad nivå i relevant* naturvetenskapligt ämne, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå i relevanta* naturvetenskapliga ämnen, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper relevanta för den planerade utbildningen.* Relevant för den planerade utbildningen på forskarnivå
För särskild behörighet krävs också att sökande behärskar engelska i tal och skrift på en godtagbar nivå. Som riktmärke gäller 550 poäng på TOEFL-test (eller 213 poäng på TOEFL-CBT, eller 79 poäng på TOEFL-iBT).

Bedömningsgrund

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende:
* sannolikheten att lyckas utomordentligt bra inom projektet.
* dokumenterad erfarenhet inom något av områdena biofysik, vetenskaplig programmering, fysikalisk kemi/kemisk fysik, or fysik är meriterande.
* att kunna arbeta självständigt på ett forskningsprojekt är meriterande.
* att kunna arbeta effektivt i ett lag är också meriterande.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 4 år
Omfattning: 100%
Placering: Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborg
Tillträde: 17-11-01, eller som avtalat.

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.
En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.
Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Kontaktuppgifter för anställningen

Sebastian Westenhoff, Professor, westenho@chem.gu.se, 0046766183936
Göran Hilmersson, Prefekt 031-786 9022, hilmers@chem.gu.se
Martin Billeter, Studierektor för forskarutbildningen, 031-786 3925, martin.billeter@gu.se
Helena Bergkvist, Personaladministratör 031-786 9116, helena.bergkvist@gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2017-10-22

Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23