Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Forskare i växtfysiologi

Vid Institutionen för biologi och miljövetenskap (BioEnv) finns utbildnings- och forskningsverksamhet som sträcker sig från fjällvärldens ekosystem, genom skog, mark och vattendrag, hela vägen ut i havet. I dessa miljöer arbetar vi med olika biologiska organisationsnivåer från gener, via individer och populationer till samhällen och ekosystem. Vi arbetar inom ekologi, evolution, fysiologi, systematik och kombinationer av dessa ämnesområden för att förstå betydelsen av naturliga och av människan skapade miljöförändringar.

Institutionen är placerad på tre olika ställen, i Botaniska trädgården och på Medicinareberget i Göteborg samt på den marina forskningsstationen Kristineberg som drivs av Sven Lovén center för marin forskning. Den aktuella tjänsten är förlagd till universitetsbyggnaden i Botaniska trädgården i Göteborg.

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, fyra och en halv månader
Omfattning: 100 %
Placering: Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborg
Tillträde: enligt överenskommelse

Projektbeskrivning

Arbetet kommer att utföras inom flera projekt som behandlar dynamik hos kol, vatten och näring i skogsekosystem. De genomförs i samarbete med forskare vid Institutionen för skogens ekologi och skötsel vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå samt inom ramen för det strategiska forskningsområdet BECC – Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate som är ett samarbete med Lunds

Arbetsuppgifter

Inom anställningen skall mätdata beabetas, utvärderas och kommuniceras till modellerare samt sammanställas för publicering i vetenskapliga tidskrifter. De mätdata som ska hanteras är t.ex. från mätningar av fotosyntes, respiration och andra ekofysiologiska processer på träd samt väderdata.

Dessutom ingår att genomföra mätningar i fält av fotosyntes, respiration och andra ekofysiologiska processer. I arbetet ingår också att periodvis vara verksam vid SLU i Umeå och fältstationer i Västerbotten.

Kvalifikationer

Behörig att anställas som forskare är den som har disputerat i relevant ämnesområde innan anställningens

Bedömningsgrunder

Bedömningen baseras på den sökandes meriter med avseende på följande:

Nödvändiga egenskaper:
Kunskap om skoglig ekofysiologi samt mycket goda erfarenhet av ovan beskrivna arbetsuppgifter, gasutbytesmätningar, bearbetning av stora datamängder från fältmätningar, modellering av skogliga processer, samt av vetenskaplig publicering. Mycket god förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera på engelska. Ha möjlighet till anställning under perioden 20 aug till 31 dec samt att veckovis arbeta på annan

Önskvärda egenskaper:
Dokumenterad samarbetsförmåga och erfarenhet av att arbeta i grupp med experter inom olika områden. De sökande som bäst matchar de krav, meriter och egenskaper vi nämner i annonsen väljs ut för intervju, som eventuellt genomförs via telefon/internet.

Önskvärda egenskaper:

Övrigt

Ansökan ska innehålla:
Ett kort personligt brev med beskrivning av dina erfarenheter och vad som gör dig lämpad för just denna anställning (max en A4-sida)

En styrkt meritförteckning (CV)

Examensbevis på doktorsexamen

Fullständig publikationslista, inklusive inskickade och accepterade manuskript

Namn och kontaktinformation till två referenspersoner

Ansökan ska företrädesvis skrivas på engelska.

Anställning

Anställningen är  tidsbegränsad, 4,5 månader.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta

Göran Wallin, Universitetslektor
+46(0)31-786 37 57
goran.wallin@bioenv.gu.se

Henrik Aronsson, Prefekt
+46(0)31-786 48 02
henrik.aronsson@bioenv.gu.se

www.bioenv.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. De publikationer som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas

Göteborgs Universitet, Institutionen för biologi och miljövetenskap, Att: Lena Sjöblom, Box 463, 405 30 Göteborg

Sista ansökningsdag: 2017-08-01

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23