Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sociala medier: en nyhetsdistributör att räkna med

Kapitel i bok
Författare Maria Jervelycke Belfrage
Annika Bergström
Publicerad i Larmar och gör sig till
Sidor 301-316
ISBN 978-91-89673-39-7
ISSN 0284-4788
Förlag Göteborgs universitet
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 301-316
Språk sv
Länkar som.gu.se/digitalAssets/1649/164902...
Ämnesord sociala medier, Nyhetskonsumtion, nyhetsvanor, tidningsprenumeration, läsvanor, nyheter i sociala medier, sociala nätverk, nyhetsdistribution, nyheter, digitala nyhetsmedier
Ämneskategorier Medievetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Sociala medier får en allt mer framträdande plats som nyhetsdistributör. Det här kapitlet fokuserar på användningen av nyheter i sociala medier, vem som använder dem, vilka ämnesområden som är mest använda och om nyheter i sociala medier är på väg att ersätta exempelvis tidningar. Sociala medier är vanligare som nyhetskälla än enskilda digitala nyhetsmedier som exempelvis Dagens Nyheter eller Sveriges Radio och användningen har ökat något de senaste åren. Publiken är förhållandevis ung och användningen av nyheter i sociala medier är en del av det dagliga digitala flödet. I de sociala nätverksflödena förekommer många olika typer av nyhetsinnehåll – från politik till sport – och resultaten indikerar en bred repertoar. Många vittnar om att nyheter i sociala medier är ett skäl, om än inte det viktigaste, till att avstå tidningsprenumeration.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?