Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn

Kapitel i bok
Författare Anna Berglund
Cecilia Wallerstedt
Niklas Pramling
Publicerad i Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum
Sidor 128
ISBN 978-91-89477-67-4
Förlag Nordiska Akvarellmuseet
Förlagsort Skärhamn
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor 128
Språk sv
Ämneskategorier Annan humaniora, Kulturstudier, Estetik, Lärande

Sammanfattning

Med Kulturpropositionen 1974 startade en era i svensk kulturhistoria som lade grund till den kulturpolitik som förändrade förhållandet mellan fin- och populärkultur och bidrog till att kultur blev tillgänglig för grupper i samhället som tidigare inte lika tydligt fått tillträde till exempelvis museer, konsertlokaler och konstutställningar. Denna satsning ledde också till starten av en organiserad satsning på barnkultur som så småningom kom att beröra alla förskole- och skolbarn i Sverige. I denna text behandlas frågor kring förskolans och skolans kulturuppdrag, barn- och ungdomskulturens betydelse och villkor i relation till de olika skolformerna jämte barns rätt till eget skapande utifrån ett barnkulturellt perspektiv. Vilken roll har konst och kultur för dagens verksamhet i förskola och skola och vad tillför barnkulturen? Hur tas barns bildkunskaper tillvara? Som ett svar på detta beskrivs ett kulturprojekt i förskolan med utgångspunkt i arbete med barnlitteratur och där bildarbete används som ett verktyg för lärande utifrån ett samarbete med en konsthall, dess konstpedagog och i mötet med samtida konst.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?