Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kunskapsbildning genom visuella och geografiska markörer i bild- och geografiundervisning

Kapitel i bok
Författare Margaretha Häggström
Hans Ö̈rtegren
Kerstin Ericson
Publicerad i Visuell kunskap för multimodalt lärande
ISBN 978-91-44-11469-9
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för geovetenskaper
Språk sv
Ämnesord Bilden i läromedel , Visuell kommunikation , Bildkunskap , Bildpedagogik , Bildundervisning , Art ¡ Study and teaching , Visual communication , Art - Study and teaching , Art - Study and teaching , Bildundervisning , Visuell kommunikation , Multimodalitet , Skolan , Multimodalitet
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Vårt moderna samhälle är i allt högre grad multimodalt och olika uttrycksformer som bild, text, ljud och musik kombineras för kommunikation av skilda slag. Visuella representationer genomsyrar i stort sett alla delar av vår globaliserade vardag, och bildanalys är ofta avgörande för en kritisk granskning av människors uppfattningar och förförståelse av historiska och politiska skeenden. I utbildningssammanhang har visuella uttryck därför stor potential som didaktiska verktyg långt utanför ämnet bild. Författarna diskuterar en mängd olika möjligheter för en multimodal undervisning i skolans olika ämnen. Fokus är på bilddidaktiska undervisningsmetoder med särskild tonvikt på undersökande och problemlösande arbetsmetoder. Kreativitet och estetik ses som vägar att gestalta kunskaper och erfarenheter på ett sätt som fördjupar elevernas lärande och ökar deras engagemang alledeles oavsett vilket ämne som står på schemat.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?