Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att synliggöra vuxenhetsnormer – barns möjligheter att inkluderas i demokratiska processer

Kapitel i bok
Författare Jeanette Sundhall
Publicerad i Introduktion till kritiska åldersstudier. Clary Krekula, Barbro Johansson (red)
Sidor 155-168
ISBN 978-91-44-12094-2
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för kulturvetenskaper
Sidor 155-168
Språk sv
Ämnesord Åldersmaktordning, vuxenhetsnormer, barns rättigheter, childism
Ämneskategorier Övrig annan humaniora, Tvärvetenskapliga studier

Sammanfattning

I kapitlet diskuteras hur vuxenhetsnormer sätter gränser för barns möjligheter att inkluderas i demokratiska processen och förstås som politiska subjekt. Min teoretiska utgångspunkt är att vuxenhet är naturaliserad och på så sätt grundläggande för hur ålderskategoriseringen barn förstås.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?