Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Alkoholopinionen och verkligheten

Kapitel i bok
Författare David Karlsson
Sören Holmberg
Lennart Weibull
Publicerad i Kapitel i Ulrika Andersson, Jonas Ohlsson, Henrik Oscarsson och Maria Oskarsson (red) (2017) Larmar och gör sig till Göteborgs universitet: SOM-institutet.
Sidor 529-543
ISBN 978-91-89673-39-7
ISSN 0284-4788
Förlag SOM-institutet, Göteborgs universitet
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Förvaltningshögskolan
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Statsvetenskapliga institutionen
Sidor 529-543
Språk sv
Länkar som.gu.se/digitalAssets/1649/164903...
https://gup-server.ub.gu.se/v1/asse...
Ämnesord alkohol, alkoholpolitik, alkoholopinion, Systembolaget, kunskap, erfarenhet, SOM-institutet
Ämneskategorier Studier av offentlig förvaltning, Statsvetenskap

Sammanfattning

I kapitlet visas att stödet för Sveriges restriktiva alkoholpolitik är brett och att opinionsutvecklingen över tid går i än mer restriktiv riktning. Svenska folkets alkoholpolitiska åsikter har samband med vilka verklighetsuppfattningar man har om alkoholkonsumtionens konsekvenser. Ju mer pessimism beträffande alkoholens effekter och problemets omfattning i Sverige desto mer restriktiv är hållningen till alkoholpolitiska styrinstrument. Däremot tycks upplevelser av att närstående dricker för mycket – vilket 37 procent av svenska folket har – inte ha någon betydelse för åsikter om alkoholpolitik.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?