Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Trovärdighet till salu? Etiska dilemman när reklam och journalistik blandas samman

Kapitel i bok
Författare Maria Edström
Publicerad i Truedson L. (red.). Näjtiv, kånntänt, brändidd– ska textreklam bli räddningen för journalistiken?
Sidor 48-63
ISBN 978-91-983566-2-5
Förlag Institutet för Mediestudier
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Sidor 48-63
Språk sv
Länkar mediestudier.se/wp-content/uploads/...
Ämnesord Journalistik , Reklam forskning , Reklam i pressen forskning , Sponsring , Corporate sponsorship ; Sports sponsorship ; Performing arts sponsorship ; Music patronage ; Art patronage , Journalism , Journalism , Native advertising , Branded content , Sponsorship
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Allmänhetens reklamtrötthet i kombination med vikande annonsintäkter har lett till att allt fler redaktioner och medieföretag prövar nya samarbeten med annonsörer. Förr kallades det smygreklam. Numera heter det native advertising, branded content eller kanske sponsrad journalistik. Riskerna med att blanda reklam och journalistik ska inte underskattas även om förespråkarna hyllar möjligheterna. I ett demokratiskt samhälle har fria medier en särskild roll när det gäller att informera medborgarna och granska makten. God journalistik ska i sin bästa form stå fri från såväl statliga som kommersiella intressen och journalistiken har därför också ett särskilt starkt grundlagsskydd. Armslängds avstånd brukar man tala om när det gäller statlig styrning av medierna. Den gyllene regeln att journalistik och reklam ska hållas isär gäller i teorin fortfarande, den finns formulerad både i lag och mediebranschens självreglerande dokument. I praktiken ser det dock annorlunda ut. Fortfarande råder oklarheter om vems etiska regler som ska gälla för dessa nya blandformer, är det reklambranschen eller journalistkårens? Hur ska medierna behålla medborgarna och kundernas förtroende när tveksamheter uppstår? Detta kapitel ger en bakgrund till situationen i Sverige och hur journalister uppfattar dessa etiska dilemman.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?