Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Handelns digitalisering och förändrade affärer

Rapport
Författare Anna Jonsson
Niklas Egels-Zandén
Johan Hagberg
Catrin Lammgård
Malin Sundström
ISBN 978-91-86508-42-5
Förlag Handelsrådet
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Centre for Retailing
Företagsekonomiska institutionen, Industriell och Finansiell ekonomi & logistik
Centre for Business in Society
Företagsekonomiska institutionen, Management & Organisation
Företagsekonomiska institutionen, Marknadsföring
Språk sv
Länkar handelsradet.se/wp-content/uploads/...
https://gup-server.ub.gu.se/v1/asse...
Ämnesord detaljhandel, digitalisering, affärsmodeller, affärer
Ämneskategorier Företagsekonomi

Sammanfattning

Syftet med studien var att utveckla en förståelse för hur digitaliseringen påverkar handelns affärer både i termer av hur handelsföretag gör affärer och hur den fysiska butiken – affären – påverkas. Projektet har haft följande övergripande forskningsfrågor: (1) Hur förändras handelns affärsmodeller av digitaliseringen och vilka förändringar ger de upphov till för den fysiska butiken? (2) Hur påverkar dessa (o)förändrade affärsmodeller handelns möjligheter till värdeskapande för konsumenter och samhället i övrigt? (3) Hur kan förändrade möjligheter till värdeskapande tillvaratas av handelns företag och medarbetare? Studien, baserad på intervjuer och observationer av åtta detaljhandelsföretag som representerar olika branscher och storlek, har genomförts i tre delprojekt.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?