Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Med fokus på naturorienterande ämnen

Rapport
Författare Birgitta Frändberg
Mats Hagman
ISBN 978-91-7559-272-5
Förlag Skolverket
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar www.skolverket.se/publikationer?id=...
Ämnesord Internationella studier TIMSS PISA Naturorienterande ämnen
Ämneskategorier Lärande, Didaktik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Vad säger internationella studier om den svenska skolan? Är det överhuvudtaget möjligt att använda internationella studier som ett mått på elevers kunskaper i den svenska skolan? Denna studie granskar och bedömer relevansen hos TIMSS:s och PISA:s ramverk och uppgifter som instrument för att mäta elevers kunskaper i naturvetenskap i den svenska skolan. I rapporten har jämförelser gjorts mellan ramverket i naturvetenskap i TIMSS 2015, PISA 2015 och de naturorienterande ämnena i Lgr 11. Jämförelser har även gjorts mellan provuppgifter i TIMSS 2015, PISA 2015 och provuppgifter i nationella ämnesprov i de naturorienterande ämnena.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?