Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Grasping sacred space. On geographical perspectives in teaching religion

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Wilhelm Kardemark
Publicerad i LIR.journal
Volym 8
Nummer/häfte 16
Sidor 82-96
ISSN 1102-9773
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 82-96
Språk en
Länkar ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/LIRJ/art...
Ämnesord Religionsdidaktik; religionsgeografi; ämnesdidaktik
Ämneskategorier , Religionsvetenskap

Sammanfattning

This article discusses geographical approaches in religious studies and how such approaches may be taken in the classroom. The point of departure for the discussion is scientific literature and experiences as a university teacher. It is argued that a geographical approach to teaching religion allows one to address »lived religion« and questions of religion’s materiality.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?