Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Naturhistoriska riksmuseet som kritisk djurpedagogisk arena

Kapitel i bok
Författare Anna Palmer
Helena Pedersen
Publicerad i Posthumanistisk pedagogik: Teori, undervisning och forskningspraktik, Red.: B. Bergstedt
Sidor 41-57
ISBN 978-91-40-69502-4
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 41-57
Språk sv
Ämneskategorier Pedagogik, Didaktik, Pedagogiskt arbete, Tvärvetenskapliga studier

Sammanfattning

Hur kan vi utforska djuretiska problem i lärarutbildningen? Detta kapitel bidrar till det nya fältet kritisk djurpedagogik genom att fråga vad som händer när människa-djurrelationer lyfts fram i förskollärarutbildningen i en kontext bortom antropocentriska positioner. Vilken potentiell påverkan kan en sådan pedagogisk ansats på universitetsnivå ha på förskolans dagliga arbete? Vår studie fokuserar på en workshop vi organiserade med förskollärarstudenter på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm, där studenterna bjöds in att utforska människa-djurrelationer genom museets utställningar som en introduktion till en kritisk posthumanistisk relationell etik.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?