Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Förgöra eller förstå: Det främmande i Hayao Miyazakis anime Nausikaä från Vindarnas dal

Kapitel i bok
Författare Camilla Brudin Borg
Publicerad i Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur: analyser / Maria Andersson, Elina Druker (red.)
Sidor 233-250
ISBN 978-91-44-11181-0
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 233-250
Språk sv
Ämnesord Miyazaki, Nausikaä, ekokritik, mångkultur, annanhet, kosmopolitism, dystopi, invasion
Ämneskategorier Kulturstudier, Filmvetenskap, Litteraturvetenskap, Litteraturstudier

Sammanfattning

Artikeln analyserar Hayao Miyazakis berättelse om ett postapokalyptiskt tillstånd gestaltat i animefilmen Nausikaä från Vindarnas dal (Studio Ghibli) med hjälp av en ekokritisk läsning. I centrum av analysen ligger karaktärernas förhållande till giftskogen och som kommer fram till att två olika förståelseparadigm behärskar berättelsen. Å ena sidan det imperialistiska perspektiv som representeras av Torumenkien och Kushana, å andra sidan det förståelsens paradigm som Nausikaä står för och som kan anslutas till en kosmopolititisk och andlig vision. Läsaren vinner vi en insikt om naturens läkande kraft och om ett annat sätt att agera även mellan olika kulturer.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?