Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fiktionslitteratur som kunskapsform och bildning. Teoretiska grunder och ett exempel från den högskolepedagogiska praktiken

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Agneta Rehal-Johansson
Publicerad i LIR.journal
Nummer/häfte 8
Sidor 24-43
ISSN 1102-9773
Publiceringsår 2017
Publicerad vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Sidor 24-43
Språk sv
Länkar ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/LIRJ/art...
Ämnesord litteratur, fiktion, roman, kunskap, bildning, utbildning, Gadamer, Bachtin
Ämneskategorier Språk och litteratur, Filosofi

Sammanfattning

Genom att lyfta fram och kombinera vissa litterära och estetiska teorier (framför allt från Gadamer och Bachtin) presenterar artikeln en sammanhållen teoretisk grundval för användingen av litterär fiktion, särskilt romarer, som kunskapsform. Den ger också ett praktiskt exempel på hur fiktionslitteraturens potentialer som kunskapsform kan utnyttjas i högre utbildning, som syftar till bildning, så som bildning förstås i dagens vetenskapliga diskussion.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?