Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lära av sagan

Bok
Författare Ingrid Pramling
Maj Asplund Carlsson
Anna Klerfelt
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 1993
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och didaktik
Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Barn- och ungdomsvetenskap
Språk sv
Ämnesord Små barn, lärande, sagor
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap? Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt.... redogör författarna för vad som krävs för att barn ska förstå budskapet i en saga, hur sagor ter sig ur barns perspektiv och hur kunskap om barns uppfattning om sagans budskap kan utnyttjas i den pedagogiska verksamheten. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av alla som arbetar med barn i åldrarna runt skolstarten - förskollärare, fritidspedagoger och lärare.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?