Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Så fungerar djurförsök på Göteborgs universitet

Djurförsök är fortfarande helt avgörande för den biomedicinska forskningen, även om det är vanligare att studier utförs på människor, eller på celler som odlas i laboratorier.

Jonas Nilsson, professor och forskare inom kirurgi (tv) och en läkarstuderande som tränar på mikrokirurgi.Bilder: Johan WingborgCellbiologen Jonas Nilsson som bland annat forskar om malignt melanom. Till höger en kirurg som använder en råtta för att träna på att sy ihop mycket små kärl. Foto: Johan Wingborg/GU

Men utan djurförsök är det till exempel inte möjligt att utveckla nya läkemedel, och nästan alla av de behandlingar vi idag tar för givna – antibiotika, transplantationer, vacciner – har utvecklas genom studier på djur.

Djurförsök är också viktiga för forskare inom naturvetenskaper och samhällsvetenskaper, som till exempel arbetar för att skydda vilda djurbestånd, förbättra djurhållningen, avvärja miljöhot i vår omvärld eller förstå olika beteenden både hos människor och djur.

Lär oss mycket av djuren

Vid Göteborgs universitet använder vi bara djurförsök när det inte är möjligt att få fram resultaten på något annat sätt. De allra flesta försöksdjuren är möss, råttor och fiskar.

En mus har nästan alla de gener en människa har, och därför är det mycket vanligt att möss används som försöksdjur idag. Genom att lägga till en gen i musens arvsmassa, eller slå ut funktionen hos en eller flera av musens normala gener kan vi lära oss mer om hur människans gener fungerar och hur förändringar i mänsklig arvsmassa kan leda till olika sjukdomar.

Vid Göteborgs universitet finns flera unika stammar av genförändrade möss, som inte finns vid någon annan forskningsanläggning i världen. Mössen kan efterlikna sjukdomar som exempelvis diabetes, hjärtkärlsjukdom eller cancer. Djuren fungerar då som en modell där forskare kan undersöka mekanismer bakom sjukdomarna.

Zebrafisk börjar också bli ett vanligt försöksdjur inom biomedicinsk forskning. Även i zebrafiskar kan forskare arbeta med genförändringar och på samma sätt som i möss studera effekterna av olika gener.

Större djur

I ett av våra djurhus kan vi också hålla större djur, som grisar, får, kaniner, hundar och katter.

Av de större djuren är grisar det djurslag som används mest. De används bland annat av kirurger från olika sjukhus, som behöver träna på att utföra avancerade operationer innan de genomför ingreppen på människor. Även veterinärer och djursjukvårdare kan ta kurser där de får lära sig nya ingrepp på grisar. Grisar används också inom forskning om hjärttransplantation och diskbråck, och i utvecklingen av en ny, mer skonsam metod att operera i magen.

I ett aktuellt forskningsprojekt används får i arbetet med att utveckla ett nytt läkemedel som kan hjälpa nyfödda bebisar med syrebrist. Kaniner används framför allt för att undersöka hur olika implantat läker in i ben. Hundar används för forskning om tänder och tandimplantat, och forskning som görs med katter kan i förlängningen leda till nya behandlingar för människor med ryggmärgsskada.

Även fåglar, groddjur och reptiler kan användas för djurförsök. Forskare undersöker bland annat hur miljöfaktorer påverkar vilda fåglars beteende och hur luftföroreningar påverkar färgen i deras fjäderdräkt. Groddjur kan till exempel användas i forskning om hur hjärtkärlsystemet fungerar, och har tidigare också använts i undervisning vid universitetet. Krokodiler, varaner och andra reptiler kan användas för att studera effekter av globala klimatförändringar, för genetisk forskning, och för att öka kunskapen om hur åldrande sker i cellerna.

Vid Göteborgs universitet används också försöksdjur som inte kräver särskilda tillstånd, som till exempel havskräftor, spindlar och bananflugor.

Omsorg om djuren

Alla djurförsök vid Göteborgs universitet övervakas och kontrolleras av tre veterinärer, som ser till att djuren mår bra. Tillsammans med de godkända föreståndarna och tillståndshavaren ser de till att universitetet följer alla de stränga bestämmelser som finns kring djurförsök. I vårt största djurhus arbetar ett trettiotal djurskötare som rastar, tränar, och badar de djur som behöver det. Djurskötarna håller också burar och större djurstallar rena, och ser till att djuren har en stimulerande miljö.

Kraven på djurhållningen för försöksdjur är mycket stränga – betydligt strängare än de krav som ställs inom lantbruket, yrkesfisket eller för privata djurägare. Djurskötseln står under regelbunden tillsyn av Länsstyrelsen.

All forskning som omfattar djurförsök måste först genomgå en djuretisk prövning, och godkännas av den regionala djurförsöksetiska nämnden i Göteborg. Nämnden ställer bland annat krav på att obehag och lidande för försöksdjuren ska minimeras, att så få försöksdjur som möjligt ska användas för studien och att alternativa forskningsmetoder utan djurförsök ska användas om det är möjligt. I sina bedömningar utgår nämnden från den så kallade 3R-principen (Refine, Reduce, Replace) som myntades för över femtio år sedan och som är en viktig grundbult för alla djurförsök i Sverige.

Dekanus för Sahlgrenska akademin är tillståndshavare för universitetets djurförsöksverksamhet, genom delegation från rektor.

Läs mer om djurförsök

Lättillgänglig information om djurförsök i Sverige finns på webbplatsen djurförsök.info, som tagits fram av Vetenskapsrådet i samarbete med åtta svenska universitet.

På Jordbruksverkets hemsida kan du läsa mer om de lagar och regler som gäller för djurförsök i Sverige.

Göteborgs universitet har en särskild policy som styr djurförsök vid lärosätet: Djurförsökspolicy